Social media zelf doen of uitbesteden? Wat is handig?
Besteed je je social media uit of doe je het zelf? Dit is wat ik zou doen.
Als startende ondernemer wil je in het begin graag alles zelf doen, vaak omdat het leuk is om het zelf te doen en dit in de startupfase ook een hoop geld bespaart. Ben je al wat langer bezig, dan zal je merken dat je niet altijd alle tijd, kennis en middelen hebt om alle taken rondom je onderneming zelfstandig uit te blijven voeren. Je werkzaamheden voor klanten worden drukker en social media is vaak een onderdeel wat dan onderaan de stapel van je to-do's belandt. Zonde!
Of je nu een startende ondernemer bent of al wat langer bezig en wellicht de stap hebt gemaakt naar personeel, ik ben ervan overtuigd dat in welke fase je ook bent met je onderneming, je het beste social media echt zelf kunt doen. En dit is waarom:
Door groei en uitbesteden verliest vaak de authenticiteit op social media.
Waarom zzp'ers het vaak veel beter doen op social media dan de grote corporate bedrijven? Omdat ze het zelf doen en daarbij vele malen authentieker kunnen zijn. Persoonlijke content scoort, maar hoe harder je met je bedrijf groeit, hoe meer je gaat uitbesteden aan personeel, freelancers of derden, hoe minder authentiek het online vaak wordt. Dit weet ik omdat ik bij veel grote corporate organisaties social media trainingen heb verzorgd.
Als zzp'er heb je veel meer vrijheid en mogelijkheid om ook daadwerkelijk succes te boeken met social media, omdat het zo'n snel veranderende online wereld is en je als zelfstandig ondernemer makkelijker mee kunt gaan met social media trends.
Dit zijn de nadelen van het uitbesteden van social media
1. Geen grip op je zaak
2. Hoge onnodige externe kosten
3. Weinig echt resultaat doordat veel freelancers / marketing bureaus werken op uur basis en naast jou nog vele andere partijen helpen om zichtbaar te zijn.
Dit zijn de voordelen van social media zelf doen
1. Grip op je zaak
2. Authenticiteit
3. Sneller resultaat bij juiste kennis, tools en systemen.
4. Meer groei doordat je makkelijker kan inhaken op social media trends
5. Weinig tot geen terugkerende externe kosten
Ook al is social media niet zo je ding, met de juiste kennis, tools en tips kan jij zakelijk zichtbaar zijn zonder dat het je te veel moeite en tijd kost. En dat is waarom ik de online cursus "Sneller en Beter Zakelijk Zichtbaar op Social Media" heb gemaakt.
Van een hekel aan social media naar zakelijk zichtbaar met plezier.
Ik snap best dat je niet altijd zin hebt om bezig te zijn met social media. Zelfs ik, met een social media bedrijf, ben liever offline dan online, maar ik weet dondersgoed dat wat ik online doe, dat ik dit moet doen voor de verdere groei van mijn bedrijf. We kunnen in deze tijd eigenlijk bijna niet meer zonder social media, maar we kunnen er wel op een efficiëntere en gezondere manier mee omgaan!
Volg je mijn online cursus of ga je samen met mij aan de slag, dan zal je deze manier van zichtbaar zijn ontdekken en ga je consistent zichtbaar zijn zonder dat je hier op langer termijn hulp voor nodig gaat hebben.
Ik geloof in goede kennisdeling en gewoon lekker zelf doen!
Meer leren over social media marketing? Bekijk een van mijn online cursussen of ga samen met mij aan de slag.