Zo maak je een goede content kalender
Wat is een content kalender en waarom heb je een content kalender nodig als je zakelijk zichtbaar gaat zijn op social media?
Als je zichtbaar gaat zijn op social media is het handig om te werken met een content kalender. Door de vele social media platforms en verschillende content formats (reels, story, carrousel bericht etc,) kan het lastig zijn om zonder content kalender overzicht te houden wat en wanneer je iets plaatst.
Ga je meer met een social media strategie werken dan is de content kalender een onmisbare tool om meer grip te krijgen op je content.
Je hebt verschillende soorten content kalenders. Sommige ondernemers gebruiken een papieren agenda, andere gebruiken hun google kalender of een excel format.
Ik heb een content kalender ontwikkeld in excel waarbij jij gemakkelijk alle kanalen, to do's kan samenvatten. Per jaar download je hier de nieuwste versie.
Waarom is een content kalender onmisbaar?
1. Structuur en consistentie
Een content kalender helpt bij het organiseren van inhoud en zorgt voor consistentie in berichten. Het stelt in staat om een strategische benadering te volgen door vooraf te plannen welke inhoud je wanneer wilt delen.
2. Efficiëntie
Door vooruit te plannen met een content kalender bespaar je tijd. Doordat berichten worden voorbereid en ingepland hou je meer tijd over. Je maakt geen last-minut beslissingen meer en je hebt meer tijd om inhoud te bedenken en te delen.
3. Optimalisatie van berichten
Met een content kalender kan je gevarieerd inhoud plannen, bijvoorbeeld een product lancering, podcast, video's voor Tiktok of een samenwerking met een UGC creator. Ook kun je veel beter de balans aanhouden door diverse content pijlers in te zetten zoals informatieve post, verkoop content, inspiratie content etc. Dit helpt bij het optimaliseren van je berichten voor verschillende social media kanalen, doelen en doelgroepen.
4. Het voorkomen van overlap of gaten in je social media planning
Door een overzicht te hebben van geplande inhoud, voorkom je dat je dezelfde dingen plaatst of dat er grote gaten ontstaan tussen updates. Dit helpt om de betrokkenheid van je doelgroep te behouden en te vergroten.
5. Teamcoördinatie
Als je met een team werkt aan sociale media, helpt een content kalender om de samenwerking te stroomlijnen. Iedereen kan zien wat er gepland staat en wie verantwoordelijk is voor welke taken.
6. Analyse en optimalisatie
Door vooraf te plannen en inhoud te organiseren in een content kalender, kan je gemakkelijker prestaties van berichten analyseren en verbeteringen aanbrengen op basis van de verkregen inzichten.
Wie, wat, waar en hoe. Zo maak je een goede content kalender.
Als je zelfstandig een kalender wilt maken gebruik dan het wie, wat, waar en hoe model.
Voor wie is de content gemaakt?
(welke doelgroep wil je aanspreken)
Wat heb je voor deze doelgroep gemaakt?
(content format: bijvoorbeeld foto + tekst of video)
Waar wordt de content geplaatst?
(Social media kanaal)
Hoe?
(Wie is verantwoordelijk voor dat de content online komt)
Zakelijk zichtbaar zijn gaat niet zonder kalender. Ik weet zeker dat het je rust en overzicht geeft zodra jij aan de slag gaat met de content kalender.
Meer leren over social media marketing? Bekijk een van mijn online cursussen of ga samen met mij aan de slag!