Hoe vaak moet je iets posten op social media?
Over dit onderwerp zijn de meningen verdeeld. Als je vele blogs (naast deze) mag geloven, dan zou je op TikTok minimaal 3 keer per dag moeten posten, op Instagram 4-5 keer per week en dagelijks zichtbaar moeten zijn op stories, op Facebook 3 keer per week en op LinkedIn 1-3 keer per week en op X en Threads dagelijks.
Als we deze frequentie zouden aanhouden, dan heeft dat zeker baat voor het algoritme en je online groei, want hoe meer jij gebruik maakt en actief bent op de diverse platforms, hoe leuker het algoritme je gaat vinden. Echter ben ik van mening dat voor een goede social media strategie deze frequentie helemaal niet zo hoog hoeft te liggen. Waarom niet?
Waarom de frequentie op social media verschilt:
Een goede social media strategie moet haalbaar zijn en voor veel ondernemers is bovenstaande frequentie niet haalbaar.
Naast het algoritme moet je kijken naar wat voor jou goed voelt en wat de juiste frequentie is voor jouw doelgroep. Ben jij een productondernemer en verkoop je bijvoorbeeld kleding, dan is het gebruikelijker om dagelijks updates te geven over nieuwe outfits. Ben jij een dienstondernemer en ben jij zelf het product dat je verkoopt, dan zit je al goed met een zichtbaarheid van 1-3 keer per week.
"Post liever 1 keer per week een supersterke post dan 5 keer per week met belabberde content."
Hoe vaak jij zichtbaar gaat zijn, mag je helemaal zelf bepalen en hiervoor hoef je niet te luisteren naar wat iedereen voorschrijft.
Posten per fase in je social media journey:
Wel zijn er verschillende fases in je social media journey waarbij je frequentie verhogen of verlagen juist een goed idee is.
Fase 1: Ik ben een starter op social media:
Je hebt net je social media kanalen aangemaakt en je moet jezelf kenbaar maken in jouw branche en bij je doelgroep. Je doet er dan goed aan om de frequentie iets hoger in te steken en vooral consistent vol te houden. Nogmaals, dit is per kanaal anders en vooral wat voor jou haalbaar is. Maar start je op consistente basis met het delen van waarden op social media, dan zal je uiteindelijk een community opbouwen en een expertstatus creëren.
Fase 2: Je bent al een tijdje bezig met social media en je hebt al een kleine community opgebouwd:
Je bent op de goede weg doordat je waarschijnlijk voor een langere periode consistent waarde online aan het delen bent. Je doelgroep verwacht iedere week nieuwe updates van je, maar je hoeft ze niet te overspoelen met je zichtbaarheid omdat ze je al kennen. Dit is vaak de fase waarbij we voor een lagere frequentie kiezen maar de content een stapje waardevoller maken.
Fase 3: Je online business is booming:
Het maakt niet uit wat je plaatst, wanneer je iets plaatst of dat je 3 weken niets plaatst. Je hebt je expert status en het vertrouwen opgebouwd. Je hebt een stevige community en bij de minste zichtbaarheid genereer jij leads/verkopen. Dit is de fase waar we als ondernemer van dromen maar die voor maar een paar ondernemers is weggelegd. Je frequentie speelt hier niet meer zo'n grote rol; vernieuwing is hierbij vaak een grotere uitdaging omdat je al voor een hele lange tijd heel veel waarde hebt geleverd.
Vind je het lastig om te bepalen welke frequentie van posten op social media je moet aanhouden? Stuur mij een berichtje via e-mail of DM dan denk ik met je mee.
Meer leren over social media marketing? Bekijk een van mijn online cursussen of ga samen met mij aan de slag.