afmelden social media
Social media marketing
Lisanne Dingemans
Social media marketing
07/03/2024
2 min
0

Hoe creëer je gezonde(re) social media gewoontes?

07/03/2024
2 min
0

Hoe creëer je gezonde(re) social media gewoontes?

Waarschijnlijk herken je dit gedrag wel: eindeloos scrollen, constant je posts refreshen om te zien of er nieuwe likes bij zijn gekomen, teleurgesteld raken als je geen nieuwe volgers krijgt of als je post slechts een handvol likes ontvangt terwijl je er zo hard je best op hebt gedaan.

Social media is een complex, maar handig landschap dat niet altijd bevorderlijk is voor onze mentale gezondheid. Onbewust kan het een enorme negatieve impact hebben op wat je consumeert en deelt.

Na het coachen van talloze ondernemers en zelf intensief zakelijk zichtbaar te zijn geweest, heb ik gezien hoe gemakkelijk ongezonde gewoontes kunnen ontstaan wanneer je veel tijd op social media doorbrengt. We gebruiken het allemaal massaal om ons netwerk te vergroten, naamsbekendheid voor onze business te genereren en voor vermaak. Maar hoe gaan we op een gezonde manier met social media om? Daar lees ik nog maar weinig over dus aan mij mooi de taak om je daar ook meer over te informeren.

Stap 1: Bewustwording

Om gezonde gewoontes te creëren, moet je eerst inzicht krijgen in je ongezonde social media-gedrag. Misschien heb je het nog niet door, maar elke keer dat je door je tijdlijn scrolt en een post van een concurrent ziet, hoor je een stemmetje in je hoofd:  "Hij heeft veel vette opdrachten, waarom blijft mijn agenda leeg?"

Bewustwording is de eerste stap naar het creëren van gezondere social media gewoontes. Ga eens na als je aan het scrollen ben; zijn je gedachtes positief of negatief?

Stap 2: Mindset

In plaats van jezelf eindeloos te vergelijken met concurrenten die al langer bezig zijn, meer budget hebben of gewoon over meer talent beschikken, kun je werken aan je mindset. Wees je bewust van je gedachten tijdens het scrollen. Mijn motto is altijd "you do you" omdat vergelijken me nooit echt verder heeft gebracht. Probeer positief te blijven ook als resultaten niet direct zichtbaar zijn of als je groei langzaam gaat. Social media is een langer termijn game dus focus je niet te veel op korte termijn succes.

Stap 3: Tijdslots en scheiding zakelijk/privé

De derde stap die ik adviseer en zelf ook toepas, is het instellen van tijdslots voor social media en het zoveel mogelijk gebruiken van social media via de laptop. Alles wat ik op de laptop doe, is zakelijk en wat ik op mijn telefoon doe, is over het algemeen privé. Sommige platformen zoals Instagram gebruik ik ook prive dus daar heb ik een tijdslot op en ik meld me ook geregeld af, dit zorgt voor een extra hinder als je weer onbewust op de app klikt om te scrollen.

Stap 4: Stel grenzen in klantcontact 

Ik vraag klanten om via e-mail of DM te communiceren en geef zelden mijn telefoonnummer. Je hoeft echt niet 24/7 bereikbaar te zijn; de meeste mensen ontvangen binnen een dag een reactie en daar heb ik nog nooit klachten over gehoord. Omdat ik social media-apps niet op mijn telefoon heb, consumeer ik minder. Hoe ik toch alles up-to-date hou en zichtbaar blijf? Dat leg ik haarfijn uit in mijn online cursus: Sneller en Beter Zakelijk Zichtbaar op Social Media. Deze cursus bevat ook een uitgebreide module over mindset, omdat dit de basis is voor succes op social media.

Ik ben benieuwd of jij deze stappen al toepast. Hou je me op de hoogte van hoe het gaat?

Meer leren over social media marketing en gezond social media gedrag? Bekijk mijn online cursus of ga samen met mij aan de slag.

Reacties
Categorieën